Túto zimu som začal úspešne tým že som BUS vybavil benzínovým bufíkom a zachránil sa tak pred odparkovaním BUSu do garáže. V skratke môžem povedať že ide o veľmi výkonnú mašinu ktorá ide nezávisle na motore a k svojmu chodu potrebuje energiu z batérie a benzín z nádrže. Bufík je napojený priamo na batériu, úplne obchádza el. rozvod v buse. Má vlastný, cez poistky priamo na batériu. Benzín si berie z nádrže busu a je privádzaný čerpadielkom ktoré je umiestnené na ráme busu zospodu niečo kúsok pred zadnou nápravou.
Bufík je umiestnený pod prednou lavicou čo sme po dlhom koumaní uznali za najvhodnejšie miesto. A to z týchto dovodov:
+ netreba viesť ohriaty vzduch mimo kabínu (žiadna strata tepla)
+ nepotrebujem ťahať dlhšie hadice ako max. 50cm
+ dobrý priestor na chod bufíku (výfuk ide totiž rovno kolmo dole, ľahko sa vŕta do podlahy)
+ dobrý prístup a nezavadzia
+ ponechal som pôvodný rozvod kúrenia ktorý je mimo bufík a staré kúrenie fúka teplý vzduch z boxera na sklá
– prišiel som o miesto pre rezervu
Ešte sa musím zmieniť, keďže ide o benzínový pohon, že je nutné myslieť aj na výfuk. Celé to pracuje na moje prekvapenie veľmi spolahlivo pootočením ovládača sa začne zapínať mašina a keď je fakt kosa tak sa roztočí že mám pocit že nie som v buse…
Tak a poďme na tie teploty. V buse začína byť izbová teplota zhruba po 5-7 minutach a dá sa v podstate vykúriť na ľubovolnú teplotu. V rámci zbežných meraní ktoré som pár dní meral to môzem zhrnúť nejako takto:
– pri bežnej jazde v meste pri rýchlostiach do 60 km/h sa dá bus vykúriť na 3. stupni cez 30°C.
– pri rýchlosti v otvorenej krajine nad 60 km/h treba kúrit na 3. – 4. tu začína už prefukovať od pedálov zospodu cez všetky netesnosti … Teplo sa však udrží a neklesne pod 20°C čo je pri veľkých mrazoch nádherna teplota.
Čo sa týka spotreby benzínu tak celkovo mi BUS žerie z pôvodnych 10l (to ale za letnej prevádzky) vzrastlo na 13,6l/100km a to kurim co to da 🙂 Je pravda ze som na zimu dal dole zahradku a komplet vybavu. Ale stoji to za to… Trenirkova kultura v zasnezenych krajoch ma neuveritlne caro…
Asi by som to uz zhrnul a mozem povedat, ze kazdy kto rozmysla nad bufikom, nech urcite ide do tplovzdusneho a benzinoveho alebo naftoveho. Plynove bufiky sa im nemozu vyrovnat ani poclenky uz len z toho dovodu ze pri -15C zamrzne aj ten ubohy plyn, zmeni svoje vlastnosti, nie je rozpinavy a jeho vyhrevna hodnota je vo velkych mrazoch menej ucinna. Nemam toto vsak overene nikdy som nemal bufik na plyn iba dedukujem zo skusenosti ked som fungoval na dvoch propanbutanovych ohrievacoch. Vtedy pri -15C nesiel plyn ani zapalit. 🙁 takze skusenosti s bufikmi mi mozte napisat aj na mail napr.
Cela montaz prebehla bez problemov trvala nieco cez 2,5 hod a bolo to velmi zaujimave sledovat a nieco sa o tom aj dozvediet. Na fotkach je jasne vidiet umiestnenie bufika a aj vsetky jeho rozvody a cerpadlo. Ciernou hadicou je do bufika nahanany cerstvy vzduch (sanie) a strieborna kovoa hadica sluzi ako vyfuk. Priesvitnou hadickou ide privod bezinu a cierne kable su elektrika.
no images were found
Tak takto “provizorne” mi to zatial funguje a ja sa iba od tepla smejem 🙂 Miesto povodne “jednoruroveho” vyhrevu som namontoval este koleno s dalsou hadicou ktoru v pripade potreby kurim aj vzadu. Pri nevyuzivani zadneho priestoru presmerujem hadicu do kabiny vpredu a ta je potom vyhrievana dvoma horucimi prudmmi vzduchu. (ten teply vzduch je min 65C dalej som uz nevedel odmerat). Konecne riesenie bude integrovat regulator do palubnej dosky, hadice zabudovat do interieru. Na toto som si nechal volny priestor pri postupnych upravach interieru busu a budem to riesit spolu s priechodom zo zadnej casti busu do kabiny…
Musim este povedat par veci na zaver. Je dolezite aby fukanie teleho vzduchu islo uplne od spodu (od podlahy). Plan mam vpredu vyviest pod sedackami otvor a hnat teply vzduch smerom k noham. Smerom dozadu bude rovnako musiet od predelovacej priecky fukat spodkom a to koli tomuto javu: Ak je vonku -10C bus sa da vykurit kludne na 30C. Ak sa ale nevykuruje od spodu vznika hnusny efekt a to taky, ze polovicka priestoru od stredu po strechu je vykurena na 25C, smerom nizsie k podlahe to kludne moze byt uz iba 4 – 8C. To znamena ze hlava a telo je v teple zacinas sa potit, no nohy ostavaju zamrzat v ukrutnych zimach… Takze velmi neprijemny pocit a preto VZDY KURIT ZOSPODU.
Dalsia vec su ukoncenia hadic. Je nutne mat dobru koncovku najlepsie nadstavovatelnu a so spravnym sklonom mriezky. Zabezpecuje vykurenie vacsej plochy (fuka pod vacsim uhlom), kdezto ked je iba hadica bez koncovky tak vzduch fuka kolmo z hadice a nesiri sa tak dobre do priestoru.
Tak keby boli nejake otazky kludne napiste. A tento vynalez vrelo doporucujem !!!
Na zaver este podakujem vsetkym zucastnenym vzdavam velky hold a firme MOLPIR za montaz a odhodlanie!
Ahoj majky, čítal som tvoj článok o montáži nezávyslého kurenia od formy MOLPIR do tvojho BUSU. Prosím mohol by si mi napísať presne aký typ kurenia si použil a koľko ťa vyšla montáž + kurenia. S pozdravom Andrej PS: hodne + stupňov a málo preklzovania kolies želám pri zimnom jazdení